slide show

Med smak av sommar

2011-05-02 @ 19:10:26
Länka det här inlägget Vardagstips#   (5)
Tänkte dela med mig av ett enkelt och gott recept som nästan inte borde räknas som ett recept, just pga dess enkelhet. Jag åt nämligen Sweet chili-marinerad kyckling och pommes med vitlökssås idag. Det är väldigt enkelt att göra så här kommer det:

Kycklingen
Skär ca 400-500 gram (tinad) kyckling i småbitar och lägg dem i en plastpåse. Lägg därefter i ca 4 matskedar sweet chili-sås, knyt därefter påsen och skaka och se till att hela kycklingen är dränkt i såsen. Låt kycklingen marineras i 10 minuter. Kycklingen steker du därefter, enligt recept, på högsta värmen men jag brukar sänka lite för att den bränns vid lätt. Det kommer inte ta mer än ca 5 minuter för kycklingen att bli klar.

Såsen
Till såsen ska du använda 1-2 vitlöksklyftor (smaksak), ketchup och cream fraiche. Det är så enkelt att du helt enkelt lägger i cream fraichen i en skål, häller i lite ketchup (också utifrån smak, men det behöver inte vara mer än 1-2 matskedar) och därefter lägger du i den pressade vitlöken. Låt stå i kylskåpet ett tag (15 min?) innan servering.


Tips!
Det här receptet är väldigt somrigt och passar utmärkt att grilla. Så är man sugen på det - göra grillspett av kycklingen istället och lägg antingen på gallret i ugnen eller grilla!

Kommentarer
Petra

ser smaskigt ut du!!

2011-05-02 @ 19:47:42
URL: http://tvtown.blogg.se/
warnmark -foto & hälsa

Tänkte bara höra vad du använder för redigeringsprogram? Photoshop, Lightroom? Vet inte riktigt vilket jag ska köra med då jag hatade Mac's upplägg på photoshopet.. Haha. Eller nej, det var inte så kul förresten :(

2011-05-02 @ 21:32:59
URL: http://warnmark.blogg.se/
Tuva (hästgalne)

MÖÖÖÖMS!!! dreggla



Sv: Haha!

2011-05-02 @ 22:09:46
URL: http://tuvat.blogg.se/
Miss Åberg

sv: ja får ta och göra det!

2011-05-03 @ 11:33:44
URL: http://missaberg.blogg.se/
Kicki :D

Gott det ser ut ;D

2011-05-08 @ 10:43:06
URL: http://chiniesthai.blogg.se/

Tänk på innan du kommenterar:


- Alla kommentarer syns i kommentarsfältet, men jag åtar mig inte ansvaret för vad som skrivs av andra.
- Kränkande kommentarer tolereras inte och kan sluta med polisanmälan.
- Det är inte tillåtet att använda mina bilder, fråga först!



Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl:

URL/Blogg:

Dina ord:

Trackback

Malin Nilsson heter jag. -En tjugoåring med rötter från södra Sverige som flyttade till Stockholm sommaren 2010. Ibland känns det som om jag gör tusen saker - ibland som ingenting alls. Utöver mina studier på journalisthögskolan driver jag ett eget företag och arbetar som frilansare, till en stor del för The Studio. Jag är även bildredaktör och fotograf för Festivalphoto och jag blev nyligen ambassadör för kvinnors företagande. Min blogg fylls av min vardag i både text och bild.





bloglovin     Follow thephtgrpher on Twitter
bloglovin



RSS 2.0