slide show

Blondinbella har fel

2011-01-18 @ 20:53:43
Länka det här inlägget Livet   (15)
Blondinbella. Isabella Löwengrip. Älskad eller hatad. Blondinbella är för mig en toppentjej. En tjej som är en utmärkt förebild för alla tjejer, främst för oss som vill satsa på entreprenörskap, karriären eller bloggandet. Det är alltid kul att hålla utkik på vad som händer i hennes liv och jag glädjs åt hennes framgångar, särskilt för hennes unga ålder.
Ändå kan jag inte undgå att tycka att hon är lite naiv. I slutet av förra året uttryckte hon sig nämligen i en frågestund:

"När jag letar skribenter till tidningen så kommer inte jag alls krävs en journalist-utbildning. Jag tycker att journalisthögskolan är ett skämt i Sverige.  Jag kommer att leta efter skribenter med samma passion för skrivandet som jag har för företagandet."


Att säga att journalisthögskolan är ett skämt är att gå ett steg för långt. För vad vet Blondinbella om journalisthögskolan? Vad vet hon om journalistik? Dessutom - det finns både för- och nackdelar med att vem som helst kan bli journalist, med eller utan utbildning.

Jag tycker att det är bra att journalistiken är en av få branscher där du kan komma in genom att vara duktig, vara den du är och att du inte behöver vara duktiga Anna med toppbetyg. Du behöver egentligen knappt en gymnasieutbildning så länge du kan behärska språket och är riktigt grym på vad du gör. Men samtidigt finns det massor en outbildad journalist missar, och därför ska man inte glömma bort den utbildade journalisten. En utbildad journalist känner till alla pressetiska regler, de förstår varför journalistiken ser ut som den gör idag och vart den är på väg. Att känna till de pressetiska reglerna, vad man får och inte får göra, journalistens sida av lagen, är en grund alla journalister bör ha i deras arbete. Dessutom, har man passion för skrivandet och älskar man det man gör, och vill utvecklas, så tror jag att man väljer att utbilda sig till journalist. För det är inte bara de pressetiska reglerna man lär sig. För det första kontrolleras sökande journaliststudenter genom arbetslivserfarenheter, antagningsprover och urval. För det andra så lär man sig att arbeta redaktionellt, journalistiskt och juridiskt rätt och dessutom så utvecklas man i sitt skrivande. Att någon har läst på journalisthögskolan är med andra ord inte bara en stor merit utan även en försäkran om att personen vet vad den gör och att den har erfarenheter.

En outbildad journalist må vara duktig, strävande, initiativ och självständig. Kanske riktigt grym på att få fram nyheter. Men fördelarna med journalisthögskolan är att man försöker hålla en kvalité på sina journalister och på så vis bevara medias kvalité. Man försäkrar sig om att medierna följer lagarna, är etiska, och tar in rätt folk. Att ha kvar journalisthögskolan är som om staten sponsrade medierna för att kunna hålla kvar en kvalité på sina produkter, och kanske ge folk vad folk vill ha. Att därför kalla journalisthögskolan ett skämt, fastän branschen är öppen för outbildade och självlärda journalister, är naivt.

Blondinbella vet mycket om sociala medier och entreprenörskap, men hon vet inte allt om journalistik. Journalisthögskolan handlar inte bara om betyg utan om att du är så passionerad att du är villig att spendera fyra år på din utbildning för att du känner att du har en skyldighet till mediepubliken att känna till vad du har rätt att göra, och när du går över gränsen. Journalisthögskolan är inte bara byggd på din teoretiska prestation utan även din praktiska. Att dessutom kunna säga att man är en utbildad journalist ger andra människor en trygghet.


Jag undrar om Blondinbella svarade så som hon gjorde för att provocera, av naivitet eller för att hon själv inte är behörig till den svenska journalisthögskolan.

Kommentarer
felliciiaa.blogg.se - Felicia Johansson

Hm jag håller med dig, man vill hinna med så mycket och man vill göra ännu mer.. tyvärr räcker inte tiden till bara.



Ja, jag var då det - jag har inget "riktigt" syskon, utan bara tre halvsyskon på min pappas sida + en låtsas syster som är två år yngre än mig och på min mammas sida har jag en låtsas bror som är lika gammal. Det känns inte konstigt längre men förut gjorde det de, men gud vilken skillnad det är från att vara hos mamma och hos pappa, herregud säger jag bara haha!

Nejmen ojsan, rätt så ovanligt tror jag allt :) hm.. det där låter lite mindre bra tycker jag, du får försöka komma på och få in lite rutiner så kanske vardagen blir lite lättare. Fast, det är klart - skönast är ju att göra vad man vill för stunden!

Ja.. eller många ämnen iallafall, vi får hoppas att jag klarar det bra och att jag kanske höjer mig i något. Hoppas kan man alltid göra. Ja verkligen tur det, annars skulle det ju bli alldeles för mycket. Vad roligt att du höjde dig iallafall :)



Jag tror att jag ska gå Samhällsvetenskap inriktning beteendevetenskap! Dock så gör dom om hela gymnasieuppläget, betygen, linjer och massa just i år, åh. Men vi får hoppas att det blir bra ändå.

Kram på dig.

2011-01-18 @ 21:46:12
URL: http://felliciiaa.blogg.se/
Beatrice

Svar: Jag håller helt och hållet med dig :)

2011-01-18 @ 22:04:17
URL: http://passionated.blogg.se/
Petra

oh hello mr cooper! i wanna sleep with you

2011-01-18 @ 22:28:41
URL: http://tvtown.blogg.se/
becca

Svar: det är underbart ! :D

2011-01-18 @ 22:29:13
URL: http://fotobex.blogg.se/
Anna

Jag förstår din poäng. Själv har jag gått på JMK och måste säga att det är den mest överskattade utbildning jag någonsin attendat. Det är fint att ha JMK i CV:t, absolut, men gav det mig någonting som jag har nytta av idag? Nää, knappt någonting alls faktiskt. Tyvärr. Och det känns lite sådär. Jag som älskar att lära och var extremt inspirerad i början av terminen började snart känna tvärtom, och började för första gången i livet tvivla på om det verkligen var journalistik jag skulle syssla med. Inspirationen liksom rann ur mig. Jag valde att hoppa av - och lärde mig ALLT när jag istället kom ut och började jobba på några av Sveriges största affärstidningar. Då hittade jag glädjen igen. Sedan finns det förmodligen andra utbildningar som är mer inspirerande, men JMK är fortfarande den mest respekterade journalistutbildningen i Sverige. Och den pajjade min glöd. Så.. Mjaa, jag tror att man ska ta det hela med en nypa salt.

2011-01-18 @ 22:44:12
URL: http://bilden.blogg.se/
Anna

Jag förstår din poäng. Själv har jag gått på JMK och måste säga att det är den mest överskattade utbildning jag någonsin attendat. Det är fint att ha JMK i CV:t, absolut, men gav det mig någonting som jag har nytta av idag? Nää, knappt någonting alls faktiskt. Tyvärr. Och det känns lite sådär. Jag som älskar att lära och var extremt inspirerad i början av terminen började snart känna tvärtom, och började för första gången i livet tvivla på om det verkligen var journalistik jag skulle syssla med. Inspirationen liksom rann ur mig. Jag valde att hoppa av - och lärde mig ALLT när jag istället kom ut och började jobba på några av Sveriges största affärstidningar. Då hittade jag glädjen igen. Sedan finns det förmodligen (och förhoppningsvis) andra utbildningar som är mer inspirerande, men faktum kvarstår att JMK är den mest respekterade journalistutbildningen i Sverige. Och den pajjade min glöd. Så.. Mjaa, jag tror inte att utbildning nödvändigtvis måste vara den rätta vägen om man vill bli journalist :)

2011-01-18 @ 22:45:52
URL: http://bilden.blogg.se/
Linnea

Oj, oerhört bra skrivet måste jag bara få säga först. Vilket språk och vilka argument, jag är faktiskt imponerad. Roligt också att du som verkligen läser på journalisthögskolan ger dig in i diskussionen.



Sv: tack så jättemycket!

2011-01-18 @ 22:47:53
URL: http://linne.webblogg.se/
Cajsa

hehe nej jag hade dumt val av underkläder på bilden men orkade inte ta om. Hatar stumpbyxorna för att de är så genomskinliga också! :O Men ska köpa ett par nya och tjockare snart. :)

2011-01-18 @ 23:30:03
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
MALIN

snygg blogg! allt bra med dig? xoxo

2011-01-19 @ 01:14:18
URL: http://malinkirstine.blogg.se/
Alexandra

jag hyr mitt skyltfönster från butiken som jag jobbar i :)

jag gillar också isabella! :)

2011-01-19 @ 09:05:36
URL: http://alexandrareichert.blogg.se/
LINDA - [fotoblogg]

Sv: Visst är han det! :)

2011-01-19 @ 09:56:59
URL: http://lindasofiedahl.blogg.se/
Alexandra

jag vet inte riktigt vad för fotograf jag vill bli, men jag älskar att resa, så ta bilder till resetidningar skulle vara underbart! men produktfotografering är också roligt! :)

2011-01-19 @ 14:53:34
URL: http://alexandrareichert.blogg.se/
amanda ~ annasdotter

Hahah men guud :o ofta man inte fick pussas? :O shiit! nä vårat krismöte skulle typ vara massa sammarbetsövningar med föräldrarna och rektorn ska väl hålla tal antar jag ;D

2011-01-19 @ 16:05:17
URL: http://annasdotter.se
ellinor sjöberg [mitt liv / min blogg ]

sv; haha åh, så gullig du är! :D men skönt med ny blogg, nya tag! :) Jag har tyvärr gått och blivit sjuk, men för övrigt är allt finfint! :D Vad har du för dig ? kram

2011-01-19 @ 17:06:14
URL: http://ellinorsjoberg.blogg.se/
Linnea

Sv: Jag känner att det är lite svårt för mig att argumentera för/emot eftersom jag inte själv läst på JMK. Dock funderade jag länge på det och en del av mig vill fortfarande läsa där, även om det nu lutar mer åt juridikhållet. Vet inte riktigt om du känner som hon som skrev innan mig förut sa, att man tappar glöden i skrivandet av utbildningen. Annars är min första tanke att allt skrivande är ju utvecklande i sig, och då kan väl inte en treårig utbildning vara helt värdelös ... ?

2011-01-19 @ 21:22:05
URL: http://linne.webblogg.se/

Tänk på innan du kommenterar:


- Alla kommentarer syns i kommentarsfältet, men jag åtar mig inte ansvaret för vad som skrivs av andra.
- Kränkande kommentarer tolereras inte och kan sluta med polisanmälan.
- Det är inte tillåtet att använda mina bilder, fråga först!



Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl:

URL/Blogg:

Dina ord:

Trackback

Malin Nilsson heter jag. -En tjugoåring med rötter från södra Sverige som flyttade till Stockholm sommaren 2010. Ibland känns det som om jag gör tusen saker - ibland som ingenting alls. Utöver mina studier på journalisthögskolan driver jag ett eget företag och arbetar som frilansare, till en stor del för The Studio. Jag är även bildredaktör och fotograf för Festivalphoto och jag blev nyligen ambassadör för kvinnors företagande. Min blogg fylls av min vardag i både text och bild.





bloglovin     Follow thephtgrpher on Twitter
bloglovin



RSS 2.0