slide show

Tror du på UFON?

2011-04-11 @ 13:15:22
Länka det här inlägget Debatt   (1)
Några av de mest livligaste debatter som aldrig kommer få ett slut i vår värld är debatten mellan vetenskapen och religion. Jag har sedan jag var liten inte haft någon större religiös tro, utan har valt att tro på nuet och det jag själv upplever, och därmed även mig själv. För det spelar ingen roll hur mycket jag skulle kunna tro på Jesus eftersom han ändå inte kan göra något för mig. Jag är huvudpersonen i mitt liv och jag är den enda som kan kontrollera det. Samtidigt väljer jag att ta en kritisk ställning mot vetenskap, eftersom forskning har en stor oanad makt som kan kontrollera människor, särskilt dem som inte tror på något annat.
Aftonbladet publicerade igår en artikel där USA bekräftade att man ska ha hittat tre tefat i New Mexico. "Häftigt!" tänkte jag och tänkte på alla de tusentals dokument som faktiskt finns, som beskriver oförklarliga fenomen om just utomjordingar. Men det var inte alla som tyckte det var häftigt. Jag hittade en religiös blogg där man skriver;
"Utomjordingar är lögner och demoner som förvrider människors hjärnor. Ufo-tron är andligt och religiöst. Tror inte människor på Jesus, så kommer de sätta sin tilltro till något annat. Och då kan de tillexempel vara på utomjordingar.
Inga demoner från rymden kan frälsa och ge dig svaret på livets frågor. Detta kan endast Jesus Kristus göra."

Det här provocerar mig. För:
1. När blev utomjording och demon synonymer med varandra? En demon är ju, enligt religiös tradition, ett väsen som tar sig in i människor. Enligt vetenskapen är utomjordingar faktiska varelser som har en kropp.
2. UFO-tron kommer aldrig vara andlig eftersom man inte tror på en ande. Däremot anser jag att alla olika tror blir så småningom religion, i det skede att det påverkar vårt sätt att leva.
3. Eftersom människor överlag inte har haft någon större kontakt med utomjordingar, förutom kanske massa forskare om dem nu finns, kan man ju inte veta vad utomjordingarna har att komma med. Och har Jesus Kristus egentligen gett något svar på livets frågor?
4. Varför ska kristna (eller religiösa) alltid utesluta utomjordingar? I skapelseberättelsen gestaltas ju över huvudet taget bara jorden, och vårt liv här, men det utesluter egentligen inte andra planeter och i så fall inte heller andra varelser. Varför måste kristendomen vara en så fientlig religion?


Personligen anser jag att det vore helt ologiskt om vi skulle vara helt ensamma i universum. Människor som tror att vi är helt ensamma, har något kontrollbehov av att vi är the one and onlys och de enda med makt. Även om det vore så, så kan vi inte utesluta att det finns annat liv. Vi måste tänka på att det finns många planeter som inte har upptäckts i vårt solsystem och att vi bara bor i en bland flera galaxer. Sedan kan man försöka rota i hur många galaxer det finns, och om rymden är oändlig, om det finns något utanför, något mer, varför livet finns men oavsett om vi tror på religion eller vetenskap så kommer vi inte få veta. Vår generation kommer absolut inte tillhöra den som vet. Men måste man veta? Kan man inte bara vara nöjd med hur det är?


Jag har som sagt aldrig varit religiös. Jag kan tycka att religion är mysigt, det är en lugn stämning i kyrkan, men jag är ateist. Jag väljer att avstå från tro för att jag anser att det skapar konflikter och ibland mer ont än gott. Ändå vill jag respektera alla med tro. Men jag kommer alltid ha svårt för de fanatiska religiösa och dem som inte kan se outside the box. Jag tycker det är hemskt med människor som hatar homosexuella, anser att abort är en synd, anser att missfall är kvinnans fel och så vidare. Det är bara hemskt. Även om jag verkligen försöker tolerera människor med tro, skulle jag aldrig kunna vistas i samma rum med någon som tar ex. bibeln bokstavligt. Det är för sjukt.

Kommentarer
written papers

Den största lyckan i livet - en tro på att vi är älskade, älskade för vad vi är vad vi äter, eller trots att vi är vad vi äter.


Tänk på innan du kommenterar:


- Alla kommentarer syns i kommentarsfältet, men jag åtar mig inte ansvaret för vad som skrivs av andra.
- Kränkande kommentarer tolereras inte och kan sluta med polisanmälan.
- Det är inte tillåtet att använda mina bilder, fråga först!



Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl:

URL/Blogg:

Dina ord:

Trackback

Malin Nilsson heter jag. -En tjugoåring med rötter från södra Sverige som flyttade till Stockholm sommaren 2010. Ibland känns det som om jag gör tusen saker - ibland som ingenting alls. Utöver mina studier på journalisthögskolan driver jag ett eget företag och arbetar som frilansare, till en stor del för The Studio. Jag är även bildredaktör och fotograf för Festivalphoto och jag blev nyligen ambassadör för kvinnors företagande. Min blogg fylls av min vardag i både text och bild.





bloglovin     Follow thephtgrpher on Twitter
bloglovin



RSS 2.0