slide show

Inget kommer gratis puckon

2011-05-05 @ 11:03:00
Länka det här inlägget Malin tycker...   (2)
Ingen verkar ha undgått den för många hjärtskärande nyheten om att Spotify har strypt gratistjänsten. Facebookstatusarna skriker ord som "fan" "jävla" och "helvete" efter varandra, det twittras på som aldrig förr och bloggarna har självklart blivit ett forum likaså. Men det jag tänker skriva om är varför jag är upprörd. För ni måste förså att jag inte är ett dugg upprörd över att Spotify stryper tjänsten - tvärtom. Jag förstår dem helt och hållet och jag är snarare upprörd över alla dessa idioter som tror att allt kommer gratis i livet och saknar perspektiv.

Jag växte upp med att en CD-skiva kostade 179 kronor och en singel 29 kronor. På den tiden klagade ingen. Även om man tyckte det var dyrt var det ingen som gjorde någon stor grej av det. Man köpte eller så köpte man inte. I värsta fall bad man någon bränna skivan åt en. Men priserna bekymrade mig inte särskilt mycket. Fastän jag inte hade särskilt stor månadspeng köpte jag skivor för att jag tyckte det var värt varenda öre. När jag flyttade till Göteborg 2005 fortsatte jag på i samma takt, men hittade en superbra skivaffär. På CD-centralen kunde man köpa nytt och gammalt, och på så vis sparade jag många kronor. Istället för att komma hem med en eller två skivor kom jag hem med det dubbla.  Ett år la jag ca 3000 kronor på skivor. För mig var det värt det, för det var en så stor del av mitt liv och min vardag och jag förstod inte varför jag inte skulle sponsra mina idoler så att dem skulle kunna fortsätta skapa musik.

Om jag ställde folk frågan då, så gör jag det ännu mer nu; varför vill ni inte sponsra produktionen av musiken ni älskar? För visst lever vi i andra tider, men 2005 är inte så långt borta om vi tänker efter. Självklart använder jag jsälv spotify och självklart önskar jag att allt kunde vara gratis - men samtidigt vet jag att nothing comes for free.

Spotify var ett jättebra alternativ för att minska nedladdningen när IPRED-lagen trädde i kraft, och det är fortfarande en jävligt bra grej. Jag förstår att det finns dem som tror att nedladdningen kommer öka nu när man "måste" betala för Spotifys tjänster, men samtidigt är det inte Spotifys ansvar utan det är ditt eget. Du behöver itne ladda ner. Däremot är det just fansens ansvar att se till att ens idoler har råd att stanna kvar i branschen. Utan försäljning finns det inget som kan få artisten kvar, för i slutändan vill artister exakt samma sak som du; ha tak över huvudet och något att äta. För att klara livet. Om man älskar ett band, så att man i sin tonår uttryckligen sa att man kunde dö för det, då borde det inte vara så jävla svårt att betala en 50-lapp eller två i månaden för helt fri musik.

Vi svenskar lever i ett väldigt kulturellt samhälle och vi har under de senaste åren blivit allt mer beroende av musik. Vi lyssnar inte bara på musik ständigt utan musik är också en av Sveriges viktigaste och största exportkälla. Men i Sverige är vi även vana vid att få alldeles för mycket gratis. Det är dags för oss att lära oss att det inte alltid kommer göra det. Om musik nu är så viktigt för våran överlevnad, som vi så gärna uttryckligen påstår, och är precis lika viktigt som mat och vatten eller att hålla värmen... hur kan vi då förvänta oss att den ska komma gratis när inte ens maten gör det? Vi går inte in på en restaurang för att beställa mat vi aldrig kommer betala för. Personalen kommer aldrig arbeta och servera dig mat om dem inte får betalt för det.

Bojkotta inte Spotify för att de har strypt tjänsten, stötta dem istället för ett fritt musikSverige.

Kommentarer
Fredrik

Håller helt med! Så trött på alla som bara klagar och ska ha allt gratis, funderar på att säga upp bekantskapen med dessa ;)

2011-05-05 @ 13:38:38
URL: http://blogg.starck.nu
warnmark -foto & hälsa

Riktigt, riktigt bra skrivet! Blir så sur på alla som bara klagar hela tiden och inte inser bakgrunden till allt. Att betala 99:-/månad för att ha fri musik med internet, utan internet samt i mobilen är ingenting. Tre kronor om dagen får man ungefär betala. Eller om man tar den andra tjänsten för 49:-.



Hur många köper inte mängder av veckotidningar för samma peng men ändå klagar hejvilt. Allt handlar om vad man prioriterar... Jag är faktiskt glad för att det numera kostar pengar. För då får jag äntligen tummen ur att köpa tjänsten och slippa den lagom irriterande reklamen :)

2011-05-05 @ 22:15:53
URL: http://warnmark.blogg.se/

Tänk på innan du kommenterar:


- Alla kommentarer syns i kommentarsfältet, men jag åtar mig inte ansvaret för vad som skrivs av andra.
- Kränkande kommentarer tolereras inte och kan sluta med polisanmälan.
- Det är inte tillåtet att använda mina bilder, fråga först!



Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl:

URL/Blogg:

Dina ord:

Trackback

Malin Nilsson heter jag. -En tjugoåring med rötter från södra Sverige som flyttade till Stockholm sommaren 2010. Ibland känns det som om jag gör tusen saker - ibland som ingenting alls. Utöver mina studier på journalisthögskolan driver jag ett eget företag och arbetar som frilansare, till en stor del för The Studio. Jag är även bildredaktör och fotograf för Festivalphoto och jag blev nyligen ambassadör för kvinnors företagande. Min blogg fylls av min vardag i både text och bild.





bloglovin     Follow thephtgrpher on Twitter
bloglovin



RSS 2.0