slide show

Fåglar

2011-05-13 @ 11:00:00
Länka det här inlägget Foto   (4)
Alla fotografer blir då och då trötta på sina bilder. Det kan ta flera månader, år, innan man hittar tillbaka
till dem och återfår någon slags kärlek till dem, eller åtminstone den känslan man hade när man tog
bilden. Personligen har jag alltid varit väldigt självkritisk, fast egentligen inte direkt riktat mig själv utan
snarare mina verk. Jag har skrivit oerhört oerhört mycket och har till och med läst böcker om att just
skriva böcker. Så när jag har skrivit en novell eller en kort berättelse som skolarbete har jag oftast lagt
ner hela min själ i det. Och sällan lät jag bli att börja om. Jag skrev och skrev och skrev.
För man vet att man kan bättre.


När man skriver en text har man en förmåga att läsa om allt man hittills har skrivit alldeles för många gånger.
Då upplever man den tjatig och till slut "värdelös". Det kan då ta några år innan man hittar tillbaka, läser
den och till och med kan säga "men har jag skrivit det här? Vad bra jag är!"
Ibland är det svårt att uppskatta sina verk i nuet. Likadant är det med foto. En bra bild kan, enligt mig och
för mig, bli alldeles för vant av ens eget öga. Jag ser på mina bilder alldeles för ofta, tror jag.
Och jag kollar alldeles för sällan på resten av mina bilder.

Bilderna i det här inlägget tog jag på min APU på Göteborgsposten våren 2009.
Ibland fanns det nämligen väldigt lite att göra på redaktionen så jag blev uppmanad att ta
mig ut med kameran i några timmar och sysselsätta mig. Några dagar hamnade jag i Brunnsparken
och just den här dagen fotade jag fåglar.


Förresten så är fåglar väldigt svåra att fota. De är oförutsägbara, till skillnad från ett stort djur som
en häst eller en hund. Man vet aldrig vart dem ska ta vägen eller vad dem tänker på. alls.
Och för det mesta är fåglarna inte särskilt intressanta, åtminstone inte duvorna som bara letar efter
något på marken att äta. Men bland mina fåglar, mesarna, började jag lägga märka till deras
beteende. Om man kollar efter noga kan man fort märka vilka som är i rang och över huvudet
taget deras beteendemönster.


Jag tyckte att det var svårt, och ibland långtråkigt, att fota fåglar.
Och det är sällan jag kollar igenom de här bilderna.
De är inte helt perfekta.
Skärpan ligger inte där man hade velat ha den, på vissa bilder.
Men. Jag fick inte med mig perfektion.
Jag fick med mig en känsla.


Kommentarer
MADDES

Hallå! Hur mår du denna fredag?

2011-05-13 @ 12:18:01
URL: http://maddisenj.blogg.se/
warnmark -foto & hälsa

Sv; Ja det ska bli riktigt härligt :). Dock blev jag allt avundsjuk på dig om du ska till Australien, ett annat land jag verkligen vill åka till.. Antar att du kommer stanna i ett par veckor då?



Det får vi absolut göra! Hade varit jättetrevligt. :)



Har inga biljetter till Falsterbo, förra året köpte jag på plats och tror att det blir så i år igen. Ska du dit? :)

2011-05-13 @ 16:45:51
URL: http://warnmark.blogg.se/
Cecilia

-hehe japp förstår dig :p

Okey :)

2011-05-14 @ 14:48:19
URL: http://tankarsomsprids.blogg.se/
PHILIP [ FOTO! ]

sv, åhja, svartvita porträtt är en favorit!

Bilden var rätt grön från början tyvärr, fixade det så mycket jag kunde :(



otrolig måste jag bara säga!

2011-05-19 @ 18:39:09
URL: http://rawpixel.blogg.se/

Tänk på innan du kommenterar:


- Alla kommentarer syns i kommentarsfältet, men jag åtar mig inte ansvaret för vad som skrivs av andra.
- Kränkande kommentarer tolereras inte och kan sluta med polisanmälan.
- Det är inte tillåtet att använda mina bilder, fråga först!



Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl:

URL/Blogg:

Dina ord:

Trackback

Malin Nilsson heter jag. -En tjugoåring med rötter från södra Sverige som flyttade till Stockholm sommaren 2010. Ibland känns det som om jag gör tusen saker - ibland som ingenting alls. Utöver mina studier på journalisthögskolan driver jag ett eget företag och arbetar som frilansare, till en stor del för The Studio. Jag är även bildredaktör och fotograf för Festivalphoto och jag blev nyligen ambassadör för kvinnors företagande. Min blogg fylls av min vardag i både text och bild.





bloglovin     Follow thephtgrpher on Twitter
bloglovin



RSS 2.0